Friday, December 21, 2007

ep. 30 : milikku

"K, cemana. setuju?".

"hmmm...". aku kelu. berat untuk berkata tidak sebenarnya.

"tapi dah seminggu...".

"ya, aku tau...". aku memikir-mikir seketika. kasihan rashid. aku tahu dia benar-benar mengharapkan aku. dan mira, amira. ya. gadis itu juga tak henti mahukan aku bekerja di syarikatnya. bukan aku tak mahu. kecil tapak tangan sebenarnya. aku cuma berharap diberi peluang untuk kehidupan yang lebih baik. apa yang dah lepas, lepas lah. sedaya mungkin aku cuba mengelak darinya berulang kembali.

"hah, K, shid. lom habis meeting? cemana, keputusan? K?". shamir muncul tiba-tiba, mengejutkan aku. tangannya sarat dengan paperbag topshop dan dkny. tak tahu plak aku dia ni gila shopping!

"belum mir. si K ni. susah sangat nak buat keputusan. dah jenuh aku pujuk dia...".

shamir merapatiku. perlahan-lahan dia menarik tanganku lalu mengelus perlahan.

erk!

"aku tahu apa yang kau fikirkan. it's okay. kau terima aje job tuh. i'm sure everything gonna be okay. you're matured enough to think right? i trust you. at least cuba dulu. apa-apa aku ada... don't worry kay?". shamir mengelusku penuh manja.

aku mati kutu. kekok diperlakukan begitu oleh shamir di depan public. punyalah ramai orang kat foodcourt nih. berani!

"okay lah. call mira. aku setuju!". ujarku separuh beralah. maha berat.

"hah, camtu lah. aku call mira sekarang juga!" terpancar riak kegembiraan di wajah rashid. shamir memandangku penuh nakal. ish, buang tebiat mamat ni. hari tu kata anggap aku ni adik aja. tak pepasal aku perasan sendiri plak kang.

*

"K, thanks!".

"uh, no prob. i pun jobless now."

"mula isnin ya?". manja suara amira.

aku angguk. [ macam la dia nampak yer tak? ]

selesai borak-borak sama amira, aku ke bilik komputer. handphone aku tinggalkan di sofa. shamir keluar. dari jam sepuluh tadi lagi. tak sempat aku nak tanya mana dia pergi. macam nak cepat aje.

aku masuk ke beberapa halaman akhbar harian. itulah rutinku pepagi. sempat juga aku surf ke blog-blog 'wajib baca'. sesekali aku gelak sendiri. ada yang serius penulisannya, tak kurang juga yang berupa lawak.

sepanjang semester ni kelasku hanya di waktu petang. masa pagiku terbuang. hmm. bagus juga aku terima job dari amira. terisi juga jadual siangku.

ralit membelek-belek, aku terklik folder 'my pictures'. terdapat satu folder aku dan iskandar di dalamnya. tanganku berhenti menggerakkan mouse. ikon kecil itu seakan meminta-minta aku untuk membuka.

klik!

akhirnya.

satu demi satu kotak folder aku buka. [ memang sengaja cari nahas! ]

tak sedar airmataku mengalir perlahan. [ padan muka. ]

iskandar. iskandar. iskandar.

oh!

di mana dia sekarang?

beep!

bunyi handphoneku - sms.

"missing you..."

erk.

iskandar!

panjang umur.

tapi... er, macam mana dia dapat nombor handphone ni hah? aku baru je tukar...

"ah, dunia ni kecik, K. nak seribu daya...". iskandar seolah berkata-kata di depanku.

aku kaget. berkali-kali aku memandang sekeliling.

ah, cuma mainan emosi barangkali.

tapi sms tuh. dan nombor iskandar... [ aku masih menyimpan nombornya. ] *motif*

"tittttt.....".

"asstarfirrullah...". aku urut dada seketika. bunyi loceng!

aku bingkas bangun dari kerusi. menjenguk dari lubang kecil.

shamir!

"hello sayang! dah bangun? nah, roti canai. my maid yang buatkan. aku pi rumah mama tadi."

"rumah mama?". aku bingung sendiri.

"yap. rumah mama aku kat damansara. sorry tak bagitau kau tadi. tak nak kejutkan kau...".

dah memang aku terkejut pun. tak pernah-pernah shamir bercerita pasal mama dia. pertama kali aku dengar...

"hey, kau okay?".

aku diam. buat-buat sibuk membuka plastik roti canai.

"sayang, jangan la camni. i'm sorry okay? lain kali kalau keluar memana aku bagitau kau dulu ya?".

"ish, apa nih. geli lah dok main pegang-pegang. hmm. aku tak marah lah. kau tuh, ada mama tapi tak pernah nak cerita kat aku... it's almost six months kita kenal tau tak." ujarku sedikit merajuk dengan sikap shamir.

"oh, pasal mama. hahaha. sorry... sorry! hmm. ingat marah pasal apa la tadi. erm. meh sini...". dia merangkul perlahan. bahuku dipegang. shamir mencuit daguku.

"maaf...".

aku masih cuka. geram!

"bukan tak nak cerita. aku prefer kau kenal diri aku sahaja. lagipun takde apa yang menarik tentang family aku. masing-masing buat hal sendiri. cam papa, kau pun tahu kan aku dibesarkan oleh nenek aku dari kecik. dah besar camni baru mama dan papa aku nak peduli."

"tadi pun aku pergi sebab emergency. mama nak jumpa. ada hal. hmm. nanti bebila aku bawak kau ya? kita lunch or dinner dengan family mama aku...".

lunch or dinner? ngan family dia... oh, tidaak!

cukup-cukuplah aku dimalukan oleh keluarga iskandar dulu. masih terngiang kata-kata papa si is yang aku ni perosak anak dia. gila!

"it's ok. aku bukannya marah. erm. takpe lah. kau dah makan?".

"belum. aku nak makan ngan kau sebab tu aku minta kak milah, maid aku tu tapau tadi. jom. lapar!".

huh?

mati mati aku ingat dia dah makan kat rumah mama dia tadi.

jujurnya, aku tak pasti akan hubungan aku dengan shamir. jika bibirnya pernah mengatakan yang kami ni hanyalah abang dan adik namun cara dia melayan aku lebih dari itu. aku bimbang jika lama-kelamaan perasaanku tewas dek kebaikan dan layanan yang shamir berikan. dah la aku ni tumpang dok rumah dia.

kata orang buat baik berpada-pada.

beringat ajelah!

K.

No comments: