Friday, December 21, 2007

ep.35 : g*y vs. normal

ramai orang cakap, best jadi K ni kan... huhuhu. aku tak fikir begitu. sama sekali tak setuju. jika diberi pilihan, aku juga ingin memilih untuk menjadi orang lain. percaya atau tidak, jauh di dasar hati, aku kepingin untuk merasa nikmat dicintai, dan mencintai... dan, tak mustahil cinta yg kucari-cari itu ada pada seseorang bergelar wanita.

terkejut?

hmm.. perasaan tu dah lama wujud. sejak aku di bangku sekolah lagi. ya! sama seperti lelaki normal yg lain, aku juga manusia... punya perasaan juga.

pernah di tingkatan tiga, aku cuba-cub Edit a mengurat seorang pelajar perempuan, yg juga teman sekelas denganku.

siapa tak mahu K, jejaka paling hot di sekolah waktu itu. hahaha... kelakar pun ada. teringat yg aku hampir2 digantung sekolah gara-gara asyik-masyuk bercinta dan dating dengan nurul, teman sekelas yang akhirnya secara rasmi menjadi awekku waktu itu. orangnya cantik, hmm... boleh la tahan. ayu!

seayu sofea, secantik amira... namun, ah nurul lain. she's different. egonya, ah.. boleh tahan juga. sakan aku mahu mendapatkannya. desakan teman-teman barangkali, masih kuingat, mail, fauzi, liyas... semua gangku seakan memberi sokongan.

"go, K... goo...!".

aku apatah lagi. naluri lelaki. darah muda. pantang dicabar dan diapi-api begitu. mula la...

seterusnya, nurul menjadi milikku. hubungan kami bertahan hingga ke akhir semester hinggalah tamat PMR. aku ditukar ke sekolah berasrama.

dan hubungan kami - tamat.

kesal? tidak sekali-kali.

nurul menjadi sejarah.

dan cintaku di asrama beralih kepada sofea. perkenalan di penggal pertama di mrsm memberi warna cinta baru buatku.

sofea, gadis lincah namun masih tahu batas-batas agama. aku suka perwatakannya - bertudung litup dan manja.

pun sama, sebagaimana juga nurul, hubungan kami terputus sebaik akhir tingkatan lima.

takdir memisahkan kami. takdir yg telah mengubah keseluruhan hidupku. takdir yg akhirnya memakan diriku sendiri. takdir yg aku tentukan sendiri...

****

"sofff... tungguuu!".

kulihat sofea berlari-lari meninggalkan perkarangan galeri. jantungku berdegup kencang. aku pantas mengejarnya.

sungguh tak kusangka sofea muncul tiba-tiba di art galeri petang itu.

dan aku, demi tuhan tidak dapat membayangkan perasaan sofea, menyaksikan adeganku bersama haniff, juniorku sendiri berkucup dan berdakapan mesra di bilik dua art galeri.

"sofeaaaa..."

****

"siapa tadi tu? mesra semacam je aku tengok...". dah aku agak, shamir pasti akan menyoalku juga tentang azlan.

"kawan...", jawabku ringkas, acuh tak acuh. aku hati-hati memandu. sesekali tanganku mengetuk-ngetuk perlahan stereng kenderaan, mengikut rentak lagu yg terpasang dr corong radio.

"kawan... hmmm... dah lama ke kau kenal dia?". soal shamir lagi. nyata dia masih belum berpuas hati dengan jawapanku.

"we met kat BB last night. tak sangka jumpa lagi lagi hari ni kat airport. kebetulan", tak selesa diasak, aku berterus-terang akhirnya.

shamir seperti mendengus. nyata ada sesuatu yg bermain dibenak fikirannya.

"don't worry. aku ke kelab sama saiful. dia datang KL last week. casting."

"saiful?".

"ya, saiful, sepupuku. kau lupa?".

"oh, ya. saiful... sorry!".

"banyak fikir!". aku senyum menjeling shamir.

tak semena-mena satu ciuman singgah di pipiku. shamir kelihatan tersipiu-sipu. tak pernah-pernah dia menciumku begitu sebelumnya.

dia buat-buat memandang ke luar.

"kau malu?".

shamir diam.

"tapi mahu?".

shamir diam lagi.

"hey, aku tanya...".

shamir toleh.

"aku cintakan kau!".

saat itu aku terasa seperti mahu memberhentikan kereta. benar ke shamir yg berkata-kata?

aku pandang ke anak mata shamir - tak berkedip.

"sayang, you're driving!".

"yes, i know. apa kau bersungguh?".

"yesss...".

"kau gila, mirr...".

"yaah! dan aku gilakan kau...".

saat ini - terasa seperti nak melompat dr kereta pun ada.

tapi, errr....

why now? kenapa sekarang baru dia nak cakap..?

kenapa tidak dulu, setahun yg lalu. di awal-awal perkenalan kami?

seingat aku, selama aku tinggal menyewa dan 'berjiran' dengannya dulu, sekali pun tidak pernah dia menunjukkan ciri-ciri yg dia sukakan aku.

padaku, shamir seorang yang sangat protektif. aku senang dan selesa bila kami bersama.

shamir juga.. hmmm, apa lagi ya tentangnya? oh, shamir - dia juga seorang yg kelakar. funny guy. dan adakala juga kami bertengkar. ah, benda-benda remeh. dah macam lumrah.

sehinggalah hidupnya berubah (dan hidupku juga) - kemunculan uncle taufik, papanya yg secara tiba-tiba, dan mamanya - yg sekian lama dia menyimpan dr pengetahuanku - ah, shamir. bijak sungguh dia berahsia ya.

ternyata sepanjang setahun perkenalan kami, aku masih belum mengenali siapa shamir sebenarnya.

"aku minta maaf. hidupku terlalu sulit untuk diceritakan...".

"it's ok. no sweat. setiap orang mempunyai rahsia, bukan?".

hari ke hari, hubungan kami kian rapat. ditambah pula aku kini tinggal bersamanya. desakan uncle taufik sendiri, buat aku tak bisa untuk membantah.

"kau setuju?".

"apa?".

"jadi temanku, jadi boyfriendku... dan 'menikahi' aku?".

"hahaha... kau betul-betul dah gila la, mir...".

aku cubit pipi shamir. biar dia sedar dr mimpi.

"kau fikir aku tak serius?".

"mir, stop ittt...".

shamir terus-terusan mengasakku.

"mir, i'm driving...".

"shamiirrr...".

****

"jadi kau terima?".

aku gelak sendiri. saiful berkerut melihat reaksiku.

"gila kau! shamir tu dah macam abang aku tau tak... plus aku ngan papa dia, uncle taufik tu pun dah aku anggap cam papaku sendiri. masakan...".

aku sendiri tak pasti sejauh mana aku cuba menidakkan perasaan sendiri. yg pasti aku serba-salah kini.

"alah, K. apa susah. kau terima aje dia. dia pun baik apa. handsome, anak orang kaya pula tu. untung kau!".

"eh, pul... kau ingat senang-senang ke aku nak terima shamir tu sebab dia handsome? anak orang kaya? arghh, susah la. soal hati beb, banyak nak kena fikir...".

"ish, tak yah la nak fikir-fikir. kau terima aje lah. takkan kau nak tunggu si iskandar tu lagi. buang masa je...".

nyata aku belum memberitahu saiful perihal sebenar tentang iskandar. tentang pertemuan kami, tentang lamaran iskandar untuk kembali (buat kesekian kali).

ah, biarlah. saiful tak perlu tahu semua tuh. nanti jadi cerita lain pula...

"bukan, bukan soal is...".

"habis tuh...?".

aku diam. membatu.

"hah, aku tau... ni mesti kau dah syok kat si azlan tu pulak kan? hah, sah la nih...".

azlan? hurmmm....

sekali lagi terdetik,

"bukan senang menjadi K ni rupanya kan...".

K.

No comments: